Kreativt CV

Hur skriver man ett kreativt CV?

Arbetslösheten är idag hög vilket gör att det ofta är stor konkurrens om de jobb som finns. En rekryterare får inte sällan hundratals ansökningar till en och samma tjänst vilket kan göra det svårt att sticka ut och fånga uppmärksamheten. I ett kreativt CV har du möjligheten att använda din kreativa förmåga fritt och skapa en jobbansökan som fångar rekryteraren uppmärksamhet. Denna typ av CV passar bra när du söker dig till en bransch som ger dig möjlighet att exemplifiera dina kunskaper genom själva ansökan – som ett CV och ett arbetsprov kombinerat.

Det viktigaste här är att läsa av branschen man vill jobba inom och anpassa sin ansökan utefter det. För yrken inom grafisk design och formgivning förväntar sig i princip arbetsgivaren en kreativ ansökan, medan andra branscher inte har kommit lika långt än. Här får man vara försiktig så att ens ansökan inte hamnar i papperskorgen direkt för att rekryteraren tycker att den är för utanför boxen. Försök att använda någon talang du har och nischa det mot tjänsten du söker. Att vara kreativ och tänka utanför boxen kan låta klyschigt, men det är eftertraktade egenskaper för en arbetsgivare. Istället för att använda samma tomma ord som alla andra gör har du genom ett kreativt CV möjlighet att visa det.

Pappersformat
I dagens digitala värld är det inte mycket som fortfarande skickas med traditionell post. Ett sätt att sticka ut kan därför vara att gå mot strömmen och skicka sina ansökningshandlingar per post till rekryteraren. Här finns det möjlighet att vara kreativ och använda fler sinnen än bara ögonen. Mottagaren av brevet har möjlighet att få ett intryck med hjälp av flera olika sinnen: syn, hörsel, känsel och lukt. Använd din kreativitet och tänk hur du kan göra ett bra första intryck och med hjälp av dessa fyra sinnen visa din personlighet och varför få rekryteraren att förstå att du är bäst lämpad för den sökta tjänsten.

Visuella effekter
Det här är i princip vad en rekryterare förväntar sig om du söker ett jobb inom grafisk design och formgivning. Om du är en duktig grafiker och behärskar program så som InDesign har du möjlighet att sticka ut genom att göra ditt CV häftigt och unikt visuellt sett. Även inom andra branscher kan ett snyggt CV sticka ut och fånga uppmärksamhet. Det är dock viktigt att det övriga innehållet också är bra.

Video
Inom marknadsföring har visuellt material – både stillbilder och rörligt material – blivit allt större just eftersom vi människor ofta har lättare att ta till oss ett budskap då än via en text. En idé kan därför vara att spela in en film där du kan presentera dig själv och dina kompetenser. Även här finns det stort utrymme att använda sin kreativitet. En video kan även lättare spridas i sociala medier och du kan be vänner och bekanta sprida din ansökningsvideo. Det finns en del personer som hittills haft lyckade sociala mediekampanjer och fått anställning. En av dem är William Sjögren Gomez som gjorde den här filmen:

Sång
En annan som fått uppmärksamhet i media är Karl Lehmann som rappade sitt CV och filmade det. Klippet spreds i sociala medier och han fick bland annat medverka i TV4 Nyhetsmorgon och prata om sin jobbsökarkampanj. Genom att använda en talang, som annars förmodligen inte skulle resultera i ett jobb inom marknadsföring och försäljning, visar han på kreativitet och originalitet – två kompetenser som är attraktiva för många arbetsgivare. Karl fick väldigt många jobberbjudanden och kunde på så sätt hitta sitt drömjobb.

Hemsida
Ett annat modernt sätt att söka jobb är genom att göra en hemsida innehållandes sitt CV. På så sätt finns det alltid tillgängligt och det är även sökbart. Man kan lätt sprida länken till hemsidan i olika kanaler och därmed också marknadsföra sig själv. Här är det dock extra viktigt att man kan stå bakom det man skriver i CV:t eftersom alla kan se det. Ta inspiration från Robby Leonardis interaktiva CV likt Nintendos Super Mario.

interaktivt cv

Facebook
Det finns stora grupper på Facebook där man dels kan lägga ut annonser som arbetsgivare men även som arbetssökande. Här är det många enklare jobb som utannonseras där man ofta inte behöver varken lång utbildning eller mångårig erfarenhet. Det kan vara till olika event där det i princip är först till kvarn som gäller. Många hittar jobb på detta sätt så det kan vara värt att prova.

Twitter
Twitter är också en kanal du kan använda dig utav om du vill ha ett företags eller en persons uppmärksamhet. Genom att tagga personer eller använda hashtags kan du komma i kontakt med rätt personer och sprida budskap – exempelvis att du söker jobb. En hashtag som används flitigt är #nyttjobb. Många företag som finns på Twitter är aktiva och är noga med att besvara tweets där de nämns eller som berör dem. Genom att använda relevans och humor kan du lätt få spridning och på så sätt fånga önskat företags uppmärksamhet.

Hantverk
Den franske art directorn Baptiste Chatellier tillverkade en egen skateboard i trä och graverade därefter in sitt CV på den. Han filmade hela processen och spred i olika kanaler. CV:t i sig kunde han inte dela ut – men kampanjen skapade mycket publicitet i sig och på så sätt lyckades Baptiste hitta jobb.

cv skateboard

Snapchat
Det sociala mediet Snapchat har slagit stort och företag börjar nu använda det som en ny kanal för marknadsföring. Man kan ofta följa företagen och på deras Story få en inblick i deras vardag. En del företag låter även följarna skicka meddelanden och bilder till dem där. Att företag använder Snapchat för employer branding är än så länge relativt outnyttjat men många tror att företagens användande av Snapchat kommer att öka. Varför inte använda Snapchat som jobbsökande och marknadsföra sig gentemot företag?

Nätverk
Sedan några år tillbaka har många pratat om att varken utbildning eller erfarenheter spelar någon roll när det kommer till jobbsökande – utan att kontakter är allt som betyder något. Att ha ett brett nätverk och framförallt använda sig utav det är självklart något som kan underlätta. En kontakt kanske inte resulterar i ett jobb direkt, men kan komma med värdefulla rekommendationer. Var inte heller rädd för att fråga och be om hjälp – vi människor mår bra av att känna oss behövda och av att hjälpa andra.

Ytterligare exempel och inspiration för ditt kreativa CV:

  • Om du söker jobb inom restaurangbranschen – utforma ditt CV som en meny.
  • Söker du en tjänst inom ekonomi – varför inte göra ett CV i Excel för att visa dina enastående kunskaper i det programmet?
  • Om du söker arbete inom matindustrin – utforma ditt CV som en innehållsförteckning på ett paket med spaghetti där du beskriver vad du innehåller för kompetenser.
  • Om du är journalist – berätta om dig själv i ett reportage, artikel eller intervju.
  • Gör en tecknad serie över ditt liv och dina erfarenheter.
  • Om du vill jobba inom mode eller med kläder – brodera in ditt CV på en tygbit eller tryck upp en T-shirt med ditt CV på.
  • Är du en stjärna på PowerPoint – använd det!

Med ett kreativt CV kan du komma långt och landa ditt drömjobb – fokusera på dina styrkor och hur du kan använda dem för att attrahera en arbetsgivare inom din bransch.


Har du några frågor, synpunkter eller tips?

Josefine Radonné
josefine.radonne@amga.se

Läs mer om våra lediga tjänster