Kronologiskt CV

Hur skriver man ett kronologiskt CV?

I ett kronologiskt CV presenterar du dina erfarenheter och meriter utefter när du erhöll dem rent tidsmässigt. Innehållet presenteras i omvänd kronologiskt ordning, vilket innebär att du ska börja med ditt senaste arbete under den rubriken och din senaste utbildning högst upp under den rubriken. Denna struktur är absolut vanligast förekommande och fungerar alltid bra i majoriteten av branscherna, speciellt om du vill visa på att du kontinuerligt har fått ökat ansvar och befogenheter. Nackdelen är att det kan avslöja luckor och att det finns risk för upprepningar. Lägg störst fokus på att komponera ihop innehållet i ditt CV på ett bra sätt. Genom ett visuellt snyggt och stilrent CV kan du lättare fånga läsarens uppmärksamhet, men en fin utsida med en tom och intetsägande insida lurar aldrig en rekryterare. Nedan finner du ett exempel på en struktur för ett kronologiskt CV.

1

Rubrik
Högst upp bör du ha en rubrik som berättar att dokumentet är ett CV och vad du heter. Det kan exempelvis stå ”CV Förnamn Efternamn” eller ”Curriculum Vitae – Förnamn Efternamn”.

CV-Tips

2

Kontaktuppgifter
Se till att tydligt högst upp i ditt CV ha dina kontaktuppgifter. Du vill underlätta så mycket som möjligt för rekryteraren om denna finner dig intressant. Placera förslagsvis de viktigaste kontaktuppgifter i dokumentets sidhuvud så att de även följer med och finns på alla sidor. De uppgifter som kan vara bra att ha med är:

  • namn
  • telefonnummer
  • e-postadress
  • adress

Om du är aktiv på LinkedIn kan du gärna länka till din profil där.

Genom att anpassa ditt CV inför varje tjänst du söker ökar dina chanser att få komma på intervju avsevärt.

3

Bild
Frågan angående att ha med en bild eller inte är omdiskuterad. Att ha med en bild på dig själv gör ofta att rekryteraren har lättare för att komma ihåg dig. Många rekryterare gillar även att få ett ansikte på kandidaten de läser om.

Om du väljer att ha med en bild är det viktigt att du väljer en som är lämplig och i samma tonalitet som tjänsten du söker. Söker du ett kontorsjobb passar en mer strikt klädsel och en bild med neutral bakgrund. Var dock inte rädd för att le och se trevlig ut. En professionell bild betyder inte att du måste se allvarlig ut. Se bilden som en chans att visa mer av din personlighet.

Något att absolut undvika är en bild med flera personer i, en bikinibild från solsemestern, en selfie eller en bild från en utekväll med kompisarna. Om du inte har en mer seriös bild tar det inte lång tid att ta på sig en skjorta eller blus och be någon fota dig mot en enfärgad vägg.

4

Personlig profil
Inled därefter med en kortare beskrivning av dig själv och din personliga yrkesmässiga profil. Här kan du presentera din personlighet och dina främsta kompetenser i några meningar för att låta läsaren snabbt få en inblick i dig och dina färdigheter.

5

Utbildning
Därefter ska du presentera arbetslivserfarenhet och utbildning i omvänd kronologisk ordning. Börja därför med den rubrik som är mest aktuell. Om du studerar eller det var det du gjorde senast ska rubriken utbildning komma först. Presentera din utbildning med information om namn på skola, ort, tidsperiod samt vad utbildningen innefattade för ämnesområden och kurser. Fokusera på det som är relevant för tjänsten du vill söka. Beroende på hur långt du har kommit i din karriär kan du också ha med din gymnasieutbildning.

6

Arbetslivserfarenhet
Här presenterar du de anställningar du har haft. Få med information om din roll, företag, ort samt tidsperiod. Om du har en anställning i dagsläget anger du när du började där och skriver att den är pågående. Beskriv därefter också tjänsten, vilka arbetsuppgifter och ansvarsområden du hade. Var kortfattad men innehållsrik och lyft fram de erfarenheter som är relevanta för tjänsten du söker.

Hur många av dina anställningar du bör ha med beror på hur långt i karriären du har kommit. Om du är ung kan det vara bra att ha med alla tidigare jobb för att åskådliggöra att du faktiskt har haft en anställning, vilket visar på ansvar och ambition. Om du däremot har kommit längre i karriären och hunnit samla på dig arbetslivserfarenhet som är relevant för den sökta tjänsten, kan du ta bort det där sommarjobbet när du arbetade i den lokala kiosken.

Det är däremot bra att försöka undvika luckor i ditt CV, så ha med tillräckligt många anställningar så att det inte blir stora uppehåll. Om du har en lucka är det bättre att då skriva vad du gjorde under den tidsperioden istället för att lämna det öppet för läsarens fantasi. Om rekryteraren inte vet är det lätt hänt att man tror det värsta. Skriv istället om det var så att du var arbetssökande, gjorde en långresa eller var sjukskriven. Det händer oss alla. Ett tips för att tona ned CV-luckor är att ange tidsperioden i bara år och inte specificera månader.

7

Datakunskaper
Här listar du de dataprogram du behärskar och har erfarenhet av samt betygsätter dem utifrån valfritt system. Det kan exempelvis vara på en skala 1-5, måttliga, grundläggande till mycket goda kunskaper eller liknande. Fokusera på de program som kan tänkas vara relevanta för den sökta tjänsten. Överdriv heller inte – för din egen skull – dina färdigheter i ett program då det kan missgynna dig i framtiden när en arbetsgivare genomskådar det. Det är alltid bättre att överträffa förväntan än att göra någon besviken.

8

Språkkunskaper
Här listar du de språk du behärskar i ordningen utifrån vilket språk du kan bäst. Betygsätt dina språkkunskaper med valfritt system. Även här är det viktigt att inte överdriva dina förmågor. Tänk även över hur mycket du kommer ihåg från spanskan du läste i gymnasiet för flera år sedan. Om du i princip bara kan säga ”hej, jag heter…” kanske det är bättre att utesluta språket från ditt CV.

9

Övriga meriter
Här kan du lyfta fram andra meriter och erfarenheter som inte direkt är arbets- eller utbildningsrelaterade. Det kan vara olika förtroendeuppdrag i till exempel en bostadsrätt- eller idrottsförening, vilka körkort du innehar, andra certifikat av olika slag eller ideellt arbete. Att lyfta fram detta visar på engagemang, motivation och att du är en pålitlig person som inte bara har pengar som en drivkraft.

10

Referenser
Om det inte specifikt efterfrågas i jobbannonsen bör du inte skriva ut namn och kontaktuppgifter till dina referenser i ditt CV, utan det kommer oftast i ett senare steg i rekryteringsprocessen. Skriv istället något i stil med ”Referenser lämnas gärna på begäran”.

Dock är det bra att redan nu fundera ut vilka personer som skulle kunna fungera bra som referenser. Kan det vara en tidigare kollega, chef, kund, lärare eller kurskamrat? Du ska självklart välja personer som du vet kommer att ha positiva saker att säga om dig. Det kan även vara bra att ha flera olika referenser: en som intygar hur kunnig du är inom ett visst ämnesområde och en som kan berätta mer om hur du är som person och kollega exempelvis. Det är viktigt att tillfråga personerna som du tänkt använda som referenser samt berätta vilken typ av tjänst du söker.

Att tänka på:

  • Var noga med stavning och grammatik – be alltid någon annan att korrekturläsa innan du skickar in.
  • Var extra noga med att dina kontaktuppgifter är korrekta – du vill inte missa en chans till intervju för att du har glömt en siffra i ditt telefonnummer.
  • Anpassa ditt CV efter varje tjänst du söker – det ökar drastiskt dina chanser att få komma på intervju.
  • Spara ditt CV i filformatet PDF – det garanterar att dokumentet ser likadant ut i mottagarens dator.
  • Komplettera ditt CV med ett personligt brev i en enhetlig design.


Har du några frågor, synpunkter eller tips?
Josefine Radonné
josefine.radonne@amga.se

Läs mer om våra lediga tjänster