AMGA GÅR SAMMAN MED BARONA FÖR ATT BLI NORDISK LEDANDE AKTÖR INOM KONSULTTJÄNSTER OCH REKRYTERING

By
 In Nyheter

Barona, Finlands ledande HR -tjänsteleverantör har den 14 juni förvärvat 100% av aktierna i AMGA AB (“AMGA”). Förvärvet kommer inte att ha någon omedelbar inverkan på AMGAs kunder, anställda och verksamhet. Samtliga nyckelpersoner på AMGA kommer arbeta kvar som innan och även AMGAs VD Emma Link kommer att ha kvar sin roll i företaget. Baronas affärsverksamhet finns idag inom outsourcing, bemanning och rekrytering. Som anställd av AMGA kommer du primärt inte påverkas men det kan ge dig nya möjligheter i framtiden då vi nu ingår i en organisation som finns representerad i flertal europeiska länder.

I framtiden kommer AMGA och Baronas samarbete fördjupas för att kunna ta del av båda företagens styrkor och tillsammans skapa nya marknadsledande lösningar för våra kunder och anställda. I samband med affären kommer Barona även förvärva AMGAs systerföretag Ageris Kontaktcenter AB (”Ageris”).

AMGA har under sina 4 första år på marknaden vuxit från 0 till cirka 75 anställda och bevisat att man erbjuder en av branschens mest solida infrastruktur och kunderbjudande inom konsulttjänster, rekrytering och affärsutveckling. Företaget har idag kontor i Stockholm och Malmö där man på kort tid fått förtroende av Sveriges mest ledande bolag.

AMGAs personal besitter gedigen operativ erfarenhet inom service och sälj vilket gör dem till ett företag som levererar kvalitativ personal inom flera områden. Tillsammans har företagen de senaste månaderna arbetat för att nu med säkerhet och stolthet kunna berätta att denna sammanslagning kommer bli en mycket uppskattad möjlighet för alla inblandade.

”Barona ger AMGA en fantastisk möjlighet att fortsätta sin tillväxtresa som har fortsatt under första halvåret 2019. Alla nyckelpersoner och anställda på AMGA inklusive mig själv kommer att finnas kvar och arbeta vidare i organisationen. Barona har tydligt visat att de tror på AMGA och vår personal, att få dem som nya ägare känns spännande och jag kan tydligt se nya möjligheter öppnas för oss.” Säger Emma Link, VD AMGA AB (emma.link@amga.se, +46 73 370 35 53)

“Med en marknadsledande position på den finska outsourcingmarknaden för kundservice utgör vi en solid grund för tillväxt i övriga nordiska länder. Efterfrågan på svensk kundservice ökar hos våra kunder och förvärvet av Ageris och AMGA är ett viktigt steg för att möta behoven. Vi driver för närvarande fem kundservicecenter i Finland, Polen och Spanien. Vi är väldigt glada över att lägga till Sverige på den listan. Vi är väldigt exalterade över framtiden, eftersom Ageris och AMGAs kompetens kompletterar vår kompetens bra och utifrån ett företagskultursperspektiv verkar organisationerna passa varandra närmast perfekt”, säger Harri Alamäki, vice vd och chef för Baronas affärsenhet Customer Service (harri.alamaki@barona.fi, +358 40 552 92 71).

 AMGA Barona

Barona är en internationell koncern med verksamhet i nio länder. I Sverige har vi kontor i Stockholm men levererar lösningar inom kompetensförsörjning över hela landet. Genom nya och kreativa metoder hittar vi rätt proil för våra kundersbehov. Vi erbjuder våra kunder ett visionärt och framtidsanpassat partnerskap och våra kunder ett visionärt och framtidsanpassat partnerskap och våra medarbetare spännande möjligheter i alla skeden av karriären. Vår verksamhet styrs av värderingarna mod, ansvar, frihet och samarbete. Vi hittar nya arbeten till över 30 000 personer varje år och med över 700 experter inhouse. Vi tillhandahåller vi tjänster inom rekrytering, bemanning, outsourcing, karriärvägledning såväl som utveckling av digitala plattformar som stödjer alla delar inom ovan nämnda tjänsteområden. Baronas intäkter uppgick år 2018 till 364 miljoner euro

AMGA är ett svenskt privat bemanningsföretag som växt snabbt sedan staren 2014 och är idag 75 anställda på våra kontor i Stockholm och Malmö. Vi är experter på att finna rätt kandidat till rätt organisation, för att tillsammans med våra kunder och anställda skapa hållbara, sunda och långsiktiga partnerskap. Idag finns våra affärer inom tjänstemannasektorn men vi är främst specialiserade inom kundservice & försäljning samt bank, finans och försäkring. AMGA är medlemmar i kompetensföretagen och följer kollektivavtalet mellan Almega och Unionen.

Ageris är en outsourcer med kontaktcenter i Solna, Falun och Strömsund i Sverige. Ageris levererar kundservice, proaktiv kundvård och försäljning till kunder som jobbar strategiskt med kundlojalitet och tror att kundservice ökar kundtillfredsställelse och merförsäljningsmöjligheter. På Ageris har vi omfattande branscherfarenhet som vi gärna delar med oss av vi följer kollektivavtalet mellan Almega och Unionen och vi är medlemmar i branschorganisationen Kontakta. Ageris operativa verksamhet tog sin början under 90-talet. Idag har Ageris flera stora och långsiktiga kunder, ca 250 anställda och växer organiskt med lönsamhet