HUR DU MINSKAR STRESSNIVÅN PÅ JOBBET – 6 SKÄL ATT INTE MULTITASKA

By
 In Karriär

Minska stressVår effektivitet på arbetet beror i stor utsträckning på hur stressade vi är på jobbet. Här nedan listas 6 skäl till att inte multitaska, vilket är en av de främsta orsakerna till stress.

 

  1. Du multitaskar inte

Att göra flera saker samtidigt är inte lika produktiv som du kanske tror att det är. Anledningen? Vår hjärna kan bara fokusera på en uppgift i taget. Det som vi kallar multitasking är inget annat än att hoppa från den ena uppgiften till den andra, vilket resulterar i ett ofokuserat arbete och bortkastad tid. Arbetsbelastningen som kommer med multitasking orsakar också en hög stressnivå. Tänk på hur du kan minska stress på arbetet så kommer du se att din dagliga produktivitet kommer att öka. Säg nej till multitasking.

  1. En förklädd fiende

Multitasking är något vi gör så ofta att vi övertygar oss själva om att vi kan göra många saker på en gång. Det är ett stort misstag. Hur många gånger har du frågat dig själv ’vart var jag?’ när du återkommit till en arbetsuppgift? Denna inställning, förutom att det ökar stressen på jobbet, får oss att bli medelmåttiga. Utan att förverkliga det kommer vi att nöja oss för ’tillräckligt’, när vi egentligen skulle kunna sträva efter mycket mer.

  1. Det går inte fortare

Att utföra många uppgifter inom ett visst tidsintervall betyder inte nödvändigtvis att du får ut det mesta av din tid. Egentligen betyder det motsatsen. Om du gjorde en enda uppgift i taget skulle du antagligen arbeta snabbare.

  1. Du minskar din kreativitet

Multitasking som vana gör att din stressnivå ökar medan din kreativitet minskar. Du kommer enbart att vara inställd på att leverera mer på kortare tid, istället för att leverera resultat som utvecklar din innovationsförmåga.

  1. Ditt kortsiktiga minne begränsas

Att ofta hoppa från en uppgift till en annan bidrar till att vårt kortvariga minne blir begränsat. Vi tillåter inte tid för vår hjärna att ta mentala anteckningar om vad det är som händer och det vi avslutar abrupt. Vad händer då? Vår stressnivå ökar tillsammans med glömska. Det är en av de stora farorna med multitasking.

  1. Du blir aldrig färdig

Det är omöjligt att minska din stressnivå på jobbet om du aldrig känner att du blir klar med dina uppgifter. Tänk på den tillfredsställelsen du känner när du avslutar ett projekt eller når en deadline. Den känslan av självförtroende kommer att komma så mycket senare, eller kanske inte alls om du blir van att göra flera uppgifter samtidigt. Om du alltid har en uppgift som är halvfärdig, blir det omöjligt att mäta dina framsteg och hålla din stressnivå under kontroll.

 

Lura inte dig själv; lär dig att minska stressnivån på jobbet genom att undvika multitasking. Din stressnivå ligger i dina händer. Avbryt inte dina uppgifter för att börja på en annan, utan avsluta var och en innan du påbörjar nästa.