SÅ KOMMER DU BÄST TILLBAKA TILL JOBBET EFTER SEMESTERN

Du har tagit ut en välförtjänt semester som inneburit dagar eller veckor med avkoppling och kanske någon resa som du önskat aldrig skulle ta slut. Men att återgå till jobbet är oundvikligt. Ingen vill tänka på e-post, möten och måsten efter en fantastisk semester. Det kan dock inte undvikas, särskilt om du vill överleva dina första dagar utan att bli mentalt utbränd. Här följer åtta tips som kan hjälpa dig komma tillbaka till verkligheten på jobbet på ett smidigt sätt.

1. Få en bra start

Om du har möjlighet – gå inte direkt tillbaka till jobbet efter semestern. Det kan vara klokt att ge dig själv en ’buffertdag’ eller två för att komma tillbaka till vardagen. Det kan vara bra att ta en dag till att koppla av och återhämta dig från, ja att vila. Tillägna dagen till att sova ut (speciellt om du är jetlagged), packa upp dina väskor, tvätta, handla och förbered matlådor för veckan och få ditt liv i ordning innan arbetsveckan drar igång. Poängen är att ge ditt sinne lite tid att anpassa sig innan du kastar dig in i dina vardagliga rutiner.

2. Rör på dig

Att komma tillbaka till jobbet efter en semester kan leda till att man känner sig låg, men du kan få dina endorfiner att öka igen på väldigt enkla sätt. Träning är bevisat att öka vårt välmående och känsla och lindrar ångest och depression genom att frigöra endorfiner som kopplas till hjärnans opiatreceptorer. Så innan du kommer till jobbet, se till att frigöra tid för lite träning. Kör ett boxningspass, gå på en promenad eller yoga hemma. Oavsett vilken träningsform du väljer, se till att du är närvarande i vad du gör.

3. Kom långsamt tillbaka

Faktumet är att du vid någon tidpunkt, på något sätt måste komma tillbaka till din roll på arbetet. Du måste låta dina kollegor och kunder veta att du är tillbaka på kontoret och är tillgänglig igen. Men vad du inte behöver göra är att ha bråttom med att låta alla veta. Ta dig tid att komma tillbaka till allt. Uppdatera först dina frånvaromeddelanden. Låt alla som omedelbart behöver veta att du är tillbaka att du är på kontoret igen och jobbar på att komma ikapp. Du behöver inte meddela din närvaro till alla avdelningar på en gång – ge dig själv lite utrymme att andas medan du uppdaterar dig på vad som hänt när du varit borta och prioritera vem du pratar med först.

4. Uppdatera dig

Nu när du meddelat några kollegor att du arbetar med att komma ikapp måste du faktiskt komma ikapp. Innan du tar ett djupdyk i din inbox eller i projekt som ligger och väntar på ditt skrivbord kan du prata med dina kollegor, din chef och dina kunder. Försök att få en bred känsla av vad som hänt under tiden du varit borta. Att ha en allmän uppfattning om var projekt, kampanjer och arbetsuppgifter står just nu kommer att hjälpa dig att bättre kunna prioritera vad du ska ta tag i först.

5. Organisera

När du fått en uppfattning om vad som hänt under semestern är det första du ska göra att organisera. Om du inte gjorde det innan semestern, städa upp ditt kontor eller skrivbord innan du gör något annat. Gör vad du kan för att din arbetsyta ska bli ren och kanske en mer estetisk tilltalande plats att tillbringa din arbetstid på. Om du inte heller gjorde det innan din semester, gör en to-do-list på allt som behöver göras och prioritera sedan det som behöver göras först. Men för att komma tillbaka till dina arbetsuppgifter på ett lätt och behagligt sätt, pressa inte dig själv att få allt gjort på en gång. Bestäm att du ska göra två av sakerna på listan under dagen, hinner du med en tredje är det en bonus.

6. Rensa din inkorg

Du borde ha en bättre uppfattning om vad som händer på kontoret nu. Då är det dags att ta itu med din inkorg som förmodligen översvämmats med skräppost och trådar som du inte nödvändigtvis behövde vara CC:ad i. Gör dig själv en tjänst och öppna inte eller ögna igenom dem alla. Istället för att läsa dem i kronologisk ordning kan det vara mer meningsfullt att sortera dina e-postmeddelanden efter avsändare. När du har pratat med din chef och dina kollegor har du en allmän uppfattning om vad och vem som är viktigast att prioritera. Rensa inkorgen från allt som inte behöver öppnas och svara på det som är mest kritiskt först.

7. Ta pauser under dagen

Att gå in i fullt arbetsläge utan pauser är ett recept för utbrändhet. Låt dig inte få skuldkänslor och tvinga dig att tro att du måste göra klart allt som behöver göras på en gång för att du varit borta. Dina kollegor och kunder har också varit på semester. De förväntar sig inte (och borde inte förvänta sig) att du ska gå till överdrift att försöka komma ikapp på en dag. Var snäll mot dig själv och kom ihåg att du förtjänade din semester och den tid det tar att återhämta dig efter den. Ta tio minuters paus varannan timme för att dekomprimera och koppla av. Det kan verka omöjligt, men du klarar det! Fokusera på en sak åt gången.

8. Se till att ha saker att se fram emot

Semestern är över och du är tillbaka på jobbet. Men du är ju fortfarande ledig på kvällar och helger. Planera in roliga aktiviteter efter jobbet eller till helgen så att du har något att se fram emot. Det är ett bra sätt att förlänga semesterkänslan och får dig inte att känna att jobbet är allt.